m m
mmm
□ E F A V D R IE j j DIND v a n
JELLE REUMER
□e iguanodon
^— Zdenék Burian, Iguanodon bernissartensis, 1950
' Olieverf op doek
Jetle Reumer is
^ l ^ r a ^ W ^ a VTOb^^^lsjt'GjitfÜttgeKt-;; 'y.
In 1 S^h werden de botten \ in een c o a lit ie kudde dino
Vaulr.u s'sen .ontdek t-i n een kolen ra ïjmjg^’het'l lehogo’uw ie.
7 -i
De'Bativy j/andiet Brusselse n.ituin hi WBgHw^WBBlral
vv ord di*ip.jaai>la ngjgc werkt aanhéfena'ar bóv.emjjTi’len
t*crikdlc^iLi'itillcrr-gcia‘imtx:n v an de dmosairru ssooi t d |||||
al shekw at vv e tcgfcnwoofdig ccn hv pe noemen.
^I1m'ge^la^l^//«norfóri vv as al ïn'^&Sdöw^vmewn'
Mantell besel^rev en Er waren tanden^an bekend en
b itten vv-urondei; een vreemdkcgclvoimn. botje d u
werH%cuntorpT£tecfd®<Js:ecn neusboor-ntje -De eerste en
W elsfichtmeestbelroemde—jJff/Bourt-reconstrua ies»\,<a^^
'Ig.iiano,aon'.7,iixi de-beeldcn die in 1854 werden onthu ld
in het park aatmr^T tal Palate bij 1 onden De beelden
gemaakt door Bcnjamin'Waterhouse Haw kins.'ïoricn
de voorhistorische monsters als een ki uisi ng t ussen een
neushoorn en een enorme beschubdc hagedis, inclusief
een kletfi hoorntje op de snuit / e staan mhc't I ondense
park op vier plompe cementen poten Die houdingVls.^, >
logge viervoeter was even inaccuraat als vooruit 7iend
Gebleekte botten
De vondsten bij Bernissartleidden'mJïruSsél.tfof'een van
de mooiste en groot ste exposities \ an dinosaurussen
t©öït. Een dozijn van de geraamten werd in een enorme
vitrine opge/et Preparateur De Pauw ging ervan uit dat
de dieren op hun achterpoten hadden gelopen, zoals de
fMkran/^ tmwju&aur us plat ook deed Met het geraamte
werden ze opgebouwd. Het
hc orntjeM as deiimtief v an de neus gehaald en bevorderd
Xbt^hairril ;
; y^d'e n i k sB urioii et'br ui k té dit beeld een dino diezichop
7jjn achterpoten door het landschap voortbeweegt-als
>urtg ingspunt v oorvijn'sclnèterc mie reconstructie We
s»iw.^e^liöHin^^.^e®ÖJc"hfH^7fte » alsofhij niet weet
' waai hc en te gaan, i n een metegebleekte botten bestrooid
landschap, de m ian laag bov en een aantal coniferen.
-I )e4duunstdkels zijn afgebeeld alsof de ïguanodon een
Viervoetig
$*&dstMcmgjng v an het Brusselse museum staat een
1'ev ensgroie houten reconstructie van ïguanodon. Het
beeld is gemaakt dooi beeldhouwerThierry Bösquet, die
w ir-betreft ae‘houdmg van het dier de toen nog heersen-
ïde'tw eebenige opvatting van De Pauw en Burian volgde.
1 n m i dclel s / 1 j n w e w e ei wat kennis rijker. Onder weten-
schappers is nu consensus over de viervoetige houding
van het dier Recentelijk ïsbij een museale herinrichting
c en vanalc ou„cle gc raamu n gedemonteerd en in een
v ïervoet igc houding heropgebouwd. De andere exemplaren
zijn daar te kwetsbaar voor. Die staan nog altijd in de {
houding die Burian zo fraai heeft geschilderd.
wm