TE YLER<S>MUSEUM
maga z i j n2 2 wi n t e r ’89
Afb. 1. G.H. Breitner, Straatbeeld te Amsterdam (coll. R.K.D.).
De foto’s van Breitner in Teylers Museum
Van de kunstschilder George Hendrik Breitner (1.857-
1923) is bekend dat hij een grote passie had voor fotografie.
Een aantal foto’s van zijn hand hebben bekendheid
gekregen, echter tot heden maar in kleine kring. Het af-
drukken van zijn collectie negatieven van ca. 2000 stuks
— vanwege de kwetsbare Staat waarin zij zieh bevindt —
heeft onlangs geleid tot verrassende nieuwe inzichten
over Breitner als fotograaf. Deze ’nieuwe’ foto’s zijn de
aanleiding voor een grote overzichtstentoonstelling van
het fotografische oeuvre van Breitner in Teylers Museum.
De tentoonstelling wordt gehouden in de eerste schilde-
rijenzaal, van 8 aprii t/m 18 juni.
Na het overlijden van George Breitner werd bij het op-
ruimen van zijn atelier een wasmand vol met negatieven
gevonden. Toen deze collectie van ca. 2000 stuks in de
jaren zestig in het bezit kwam van het Rijksbureau voor
Kunsthistorische Documentatie bleek al snel dat het hier
ging om materiaal van uitzonderlijke waarde. Uiteraard
was al langer bekend dat Breitner de fotografie toepaste
als hulpmiddel bij zijn schilderswerkzaamheden. De collectie
is echter sinds kort voor het eerst toegankelijk geworden.
WVC verstrekte aan de Haarlemse fotograaf
Harm Botman de opdracht alle negatieven integraal af te
drukken, opdat de beeiden van het zeer kwetsbare en
door de tijd aangetaste filmmateriaal voor de toekomst
bewaard zou blijven. Nu pas blijkt hoezeer Breitner ge-
fascineerd moet zijn geweest door het medium fotografie.