Syracusaansche Munt.
INTRODUC T ION. I INLEIDING.
Q u ’ il nous soit permis d ’exposer en deux mots
le bu t de ce tte publication.
Nous sommes persuadés que d e nos jou r s les
g ran d es collections d ’A r t e t de S c ien c e ne doivent
plus être d e s dépôts fort riches en objets ar tistiques
e t scientifiques, mais difficilement a c c
e ssib les au g rand public. E lle s ne sont pa s la
propriété d e que lqu es sa van ts ou de quelques
hommes du métier, mais elles appartiennent à
tous, soit pour s ’inspirer de leu r beauté, soit
pou r y ch erch er les motifs e t modèles d e leur
propre art. C ’es t dans ce s riches collections que
l ’a r t e t l’industrie artistiqu e trou veront des modèles
à cop ier et à remanier selon le g o û t p ersonnel
d e l'artiste.
L e s collections pu b liques ont en oûtre une
tâch e c ivilisatrice , elles peu vent former le goût
du p u b lic intelle ctue l, faire re v iv re l’amour et
l’intérêt dé: l’art et faire naître p a r leu r heureuse
influence une n ou ve lle v ie artistique. S i cette
observation es t ju s te pour les g ran d s Musées
e lle es t encore plus v ra i pour les petites co lle c tions,
comme ce lles de monnaies et de médailles.
Un cab ine t d e monnaies et médailles n’a pas
seulement pour bu t d ’ê tre une collection importante
pou r les numismates e t les historiens, sa
v a leu r n’est pas purement scientifique, elle peut
être fort u tile au x artistes e t au pu b lic. Il est
donc du d e vo ir des conservateurs de ces co lle c tions
d ’exposer autant que possible les trésors
confiés à leu r g a rd e e t de pu b lier les plus belles
p iè ce s qui pourraient ex erc er leur influence au
dehors. C e sont en premier lieu les médailles
He t zij ons vergun d met een enkel woord
het doel van deze u itg a ve u l een te zetten.
B ijv^ n s bestaat de ov e r tu ig in g d a t de g roote
verzamelingen van kunst en wetenschap niet
uitsluitend ze er rijk e en ze er b elan g rijke ver-
zamelplaatsen zijn mögen, die echter moeilijk
vo o r het publiek toeg an k elijk zijn> Zij vormen niet
het eigendom van enk ele g elee rden o f van enkele
vakmannen rnaar behooren aan elkeen, opdat
men voor eigen arbeid, vo or eigen Studie en
vo or eigen kunst de motieven en grondgedachten
vinden kan. In de ze meest rijk e verzamelingen
toch, za l de kunstenaar, de b eöefen aar der kunst-
nijverheid dat vinden kunnen, wat hij voor zijn
eigen w e rk noodig heeft.
D e openba re verzamelingen hebben bovendien
nog een and ere ta ak te vervullen, zij kunnen
den sma ak van het ontwikk elde p u b liek vormen,
de liefd e en de belan g s tellin g in de kunst doen
herleven en door hun gezegend en invloed de bron
worden vo or een nieuw leven. Wan n ee r deze
opmerk ing reeds haar waa rde h eeft vo or de
gro o te re Musea, dan is dit nog v e e l ju is te r yö o r
de kle inere verzamelingen als die b.v. van
munten en penningen. Een penningkabinet heeft
niet a lleen de roeping om nuttig en belangrijk
te zijn vo or Numismaten en Historici, zijn waa rde
i s niet uitsluitend wetenschappelijk, o ok kan het
hoogst heilzaam werken vo or kunstenaars, kunst-
nijveren en vo or het meer uitgebreide pu bliek.
He t is dus d e plich t van conservatoren van
de rg e lijk e verzamelingen om zo o v ee l en zoo
doe lma tig mogelijk hun schatten ten toon te